Casinospel alltmer fantasifulla
Utvecklingen på casinomarknaden har gått med rasande fart de senaste årtiondena. Det
verkar inte finnas någon ände på vare sig tillväxten hos casinoföretagen eller antalet nya spel
som utvecklas. Det är helt enkelt en enastående utveckling som vi fått se.

Bild: Pexels
Det som många personer funderar över, och alltid har funderat över, är om en sådan
fantastisk utveckling som spelbranschens under de senaste tjugo åren kan fortsätta
framöver eller om det faktiskt finns en ände på miraklet? Man skulle kunna tycka att svaret
på frågan är självklar, det kan helt enkelt inte fortsätta uppåt i all evighet. Men å andra sidan
har det trots allt gått uppåt i tjugo år så varför skulle inte den utvecklingen fortsätta?
Det finns ett antal faktorer som drivit det svenska spelundret framåt, varav de viktigaste
antagligen är spelutvecklarnas kreativitet och entreprenörernas mod. Andra viktiga faktorer
bakom spelundret är teknisk kompetens, tillgång till riskkapital, väl utbyggt bredband och
några till.
En av de viktigaste faktorerna bakom spelundret är alltså spelutvecklarnas kreativitet. Men
kan kreativiteten fortsätta att frodas i all framtid?
Kan man fostra kreativitet?
Frågan man bör ställa när man diskuterar kreativitet är om kreativitet är något som kan
fostras? Kan man lära sig att vara kreativ eller är det något som är strikt medfött? Denna
fråga är förstås rent omöjlig att svara på. Ett exempel är spel som Starburst, kan man säga
att det är enbart kreativt geni som gjort att spelet utvecklats eller finns det tidigare
framgångar som spelutvecklarna stått på när de utvecklat spelet? Det finns anledning att tro
att kreativitet inte lever isolerat utan är en del av ett större sammanhang. Därmed inte sagt
att man kan fostra fram kreativitet hos en person som varken är eller önskar att bli kreativ.
Snarare är det väl så att kreativitet kan få större spelrum i vissa situationer än i andra
situationer. För det första måste det finnas utrymme för kreativitet, det får inte vara så att
den kreative trycks ned och blir utsatt för konformism. Men det finns andra faktorer som
också är mycket viktiga för kreativitet. Ett sådant exempel är nöd och kris. Människor som
befinner sig i utsatta situationer kan ofta komma på väldigt kreativa lösningar på akuta
problem.
Ur ett företagarperspektiv är den stora utmaningen antagligen att uppmuntra kreativitet och
lyckas få fram kreativa lösningar som bär sig kommersiellt. Det är inte så lätt som man ibland
kan tro.
Kan vi förvänta oss nya spel efter en lång period av innovation?
Kan vi då förvänta oss att den mycket inspirerande kreativiteten hos spelbolagen kommer
att fortsätta trots att branschen gått igenom en mycket lång fas av häpnadsväckande
kreativitet? Det beror väl på det. De kreativa personerna blir trötta och gamla de med men å
andra sidan kommer det hela tiden in nytt blod i branschen och är det något som med
säkerhet fostrar kreativitet så är det sund konkurrens. Tanken på att någon annan kan
komma på något som är bättre än det man själv kommit på förskräcker. Det kanske är där vi
hittar svaret på frågan? Så länge som branschen är dynamisk kommer kreativiteten att
fortsätta flöda.